Lättare att boka hälsokommunikation
Från och med årsskiftet kan varje kommun enkelt beställa de insatser man har behov av, i stället för de löpande avtal om hälsokommunikation som ett flertal Stockholmskommuner haft.
Det betyder att kommunen kan boka de specifika hälsoteman och utbildningpaket man ser behov av hos sina målgrupper. Hälsokommunikationen riktar sig till kommunens nyanlända eller andra med migrationsbakgrund. Syftet är att främja hälsa och förebygga ohälsa bland dessa grupper, då främjas också möjligheterna att integreras, utbilda sig och delta i arbetslivet.
Den nya formen för hälsokommunikation gör det också lättare att planera insatser tillsammans med grannkommunen om antalet deltagare inom ett språk inte är så stort i den egna kommun. Det går också bra att planera gruppträffar i samverkan med Arbetsförmedlingen.
Sju ämnesområden med 30 olika hälsoteman
Hälsokommunikationen är indelad i sju ämnesområden och rymmer 30 olika hälsoteman. De mest grundläggande och efterfrågade hälsotemana finns i paket A och B. Paket C och D innehåller anpassade föreläsningar utifrån de speciella behov som kan finnas i kommunen. Paket C är riktat till kommunens nyanlända, medan paket D vänder sig till de egna medarbetarna.
Senaste nyheterna
- Vi söker en specialistläkare i psykiatri
- Slutrapport: Hur mår sverigefinnar i Stockholm?
- Tack alla som kom och firade med oss
- Du kommer väl 10 april? Se vår välkomstfilm inför 25-årsjubileet
- Nytt projekt ska stötta personer som fått avslag
- Digital träff: Risker och utsatthet för migranter gällande prostitution och människohandel
- Akutmottagningen för våldtagna startar konsultativ telefonlinje om sexuellt våld
- Vi fyller 25 år– välkommen till Öppet hus
- Papperslösas upplevelse av tillgång till vård – en kartläggning av behoven
- Hur mår personer med eritreansk och etiopisk bakgrund i Stockholm?