Så kan interkulturell kommunikation underlätta ditt arbete

Interkulturell kommunikation ger oss bättre förmåga att bidra till jämlikhet, respekt och samverkan i mångkulturella miljöer som hälso-, och sjuk- och tandvården. Exempelvis genom att förstå hur patientens sjukdomsförklaring kan skilja sig från vårdens, beroende på våra olika kulturer och kontexter.

Om fortildningens innehåll

Tillsammans problematiserar vi begrepp som kultur, språk, identitet och diskrimineringsgrunder, för att sedan analysera hur kulturella faktorer och föreställningar påverkar människors kommunikation. Du får också tillgång till praktiska verktyg som hjälper dig i arbetet, med fokus på interkulturell medvetenhet och olika stöd för patientsamtal. Dessutom får du inblick i hur migrationsprocessen fungerar – och påverkar – migranters hälsa.

Fortbildningens mål

Att deltagarna ska kunna:

  • Kommunicera kultursensitivt och normkritiskt – för en bättre patientkontakt
  • Reflektera över, och förstå, den interkulturella kommunikationens utmaningar, inklusive kritiskt granska den egna kommunikationen.
  • Förstå och använda verktyg som stödjer kulturell och språklig mångfald i vården  – för att bedöma och behandla olika tillstånd.
  • Reflektera över den egna förförståelse och föreställningar om kultur – vilket banar väg för en jämlik vård.
  • Arbeta med tolk.

Fortbildare

  • Mona Lindqvist, leg psykolog, leg psykoterapeut och psykoterapihandledare
  • Alessandra Hedlund, överläkare och studierektor

Kostnad

Kostnadsfritt

Kontakta oss så kommer vi:

Mona Lindqvist

Leg psykolog
Leg psykoterapeut
Psykoterapihandledare

 

 

 

 

 

Transkulturellt centrum