Vårdcentralens samarbete med Transkulturellt Centrum – för bättre patientkontakt

Fisksätra är ett multikulturellt område – unikt i Nacka kommun, säger Sari Saade och Marie Pilhjerta som är vårdcentralens enhets- respektive verksamhetschef. Av deras drygt 4 000 listade patienter har många utländsk bakgrund och varierande kunskaper i svenska.

Till patienternas hälsoutmaningar hör bland annat barnobesitas, diabetes, KOL och funktionell smärta. Utmaningarna för vårdcentralens 15 kollegor är inte bara medicinska – kommunikationen är en stor del av vardagen. Hur säkerställer man att viktig information verkligen når fram? Så exempelvis  diabetiker förstår vikten av att ta sitt insulin och följa kostråden.

– Vilka är våra hinder? Vad är vår okunskap? Det frågade sig kollegorna, som alla vill bidra till att nå sina patienter på ett effektivare sätt.

Trots att patienter med begränsad svenska bokar tolk uppstår ofta missförstånd i samtalen. Språkbristerna gör också att exempelvis telefonrådgivning sällan fumgerarär ett alternativ.

- De som arbetar här gör det för att de vill göra skillnad. Det är här man behövs, säger Marie. 

Mer än en vårdcentral

Verksamheten är på många sätt mer än en vårdcentral, där personalen ibland är mellanhand i patienternas kontakter med andra myndigheter eller instanser, både regionala och kommunala. Till exempel har de samarbetat med kommunens biståndshandläggare och arbetsmarknadsenhet, den sistnämnda för att hjälpa patienter till arbete.

– Att ge patienterna förutsättningar att vara delaktiga i sin egen vård är en viktig del av vårt arbete, men även att uppmuntra och stärka deras egna förmågor.

Neutral mötesplats med högt förtroende

Marie och Sari berättar att Fisksätraborna ser vårdcentralen som en neutral plats, jämfört med socialtjänsten till exempel, varför de gärna vänder sig  hit. De åker sällan någon annanstans för vård, även om man – som systemet fungerar – förväntas göra det för att få specialistvård.

– Vi kan snarare beskrivas som en ”glesbygdsvårdcentral” och behöver fler aktörer på plats, säger Marie, som gärna skulle nätverka med andra vårdcentraler också för att kunna dela lärdomar och hjälpas åt.

Dags för Transkulturellt Centrum

Mot bakgrund av vardagen på Fisksätra vårdcentral och känslan av att upprepa samma saker utan resultat, såg Marie och Sari Transkulturellt Centrum som en möjlig partner för att fortbilda personalen, få nya idéer och bättre patientkontakter. 

 – Vi behövde också få reda ut halvsanningar och fördomar hos oss själva, säger Marie. Transkulturellt Centrums workshoppar och den reflektiva process de innebär gav oss utrymme till det.

Reflekterandet har blivit en trygghetskapande plats för kollegorna, vars nya gruppdynamik även påverkar deras enskilda patientmöten.

Marie och Sari berättar hur avgörande fortbildningen varit och hjälpen att få igång diskussioner, varav en om hur de sinsemellan definierar olika begrepp och ord.

– Hur ser vi exempelvis på ett ord som “respekt” i ett kollegialt sammanhang, respektive ett patientmöte?

Kulturformuleringsintervjun skapar förståelse  – en ögonöppnare

Verktyget Kulturformuleringsintervjun (KFI), som de fick lära sig i en av workshopparna, beskriver Marie som en ögonöppnare.

– Man får med sig en förståelse både för andra människor och för sig själv.

Fem workshoppar innebar mycket självrannsakan hos personalen, följt av en ny vardag där det blev mer öppet att prata om saker. De vågar också vara nyfiknare i patientmötet och ställa fler frågor. 

– Man kan inte utgå ifrån att patienten inte förstår, men våra budskap måste anpassas till hen vi möter, säger Marie.

Här ser båda en koppling mellan personalens medvetenhet om sig själva och den medvetenhet (om?) som de har i patientmötet. Efter workshopparna 

Hälsokommunikatörerna bidrar till helheten

Transkulturellt Centrums hälsokommunikatörer, som själva har migrationsbakgrund, visat sig vara viktiga för att nå patienter med anpassad information, som det inte alltid finns utrymme till på ett vårdbesök.

Vi behöver verkligen hälsokommunikatorernas insatser, säger Marie.

De har fångat upp patienter i väntrummet, i centrum och samlar grupper för att prata om hälsa i olika former.

Man kan göra skillnad när man når fler, och genom att jobba ihop kan vi erbjuda patienterna mer av det de behöver veta om hälsa – ge dem en helhet. 

Avslutningsvis gör Sari och Marie ett medskick till andra vårdcentraler:

– Bjud in Transkulturellt Centrum – och se att till fortbildningen är tillgänglig för hela arbetsgruppen, över alla professioner.

Så här säger våra egna kollegor om samarbetet

Våra två medarbetare, Joakim och Linnéa, som hållit i arbetet på vårdcentralen har själva bara lovord.

Det bästa har varit deras stora engageang och motivation att utveckla kommunikationen med patienterna. De vill verkligen det bästa för sina patiener och därför jobbar de just här.

Joakim och Linnéa förklarar hur lärorikt det varit även för dem och så roligt att få följa Fisksätra-kollegornas vardag. Där har de bland annat pratat om vad kulturell kompetens är, vilket stöd den ger i arbetet och hur strukturella faktorer (som bakgrund, livsvillkor och ekonomi) kan påverka patientens vårdsökande.

Vårdpersonalen har även fått jobba utifrån olika patientfall och ta del av  gruppövningar, diskussioner och reflektioner. Terminens sista träff innehöll goda exempel från andra vårdcentraler som inspiration och pedagiska case kopplade till samma kontaxt som Fisksätras.

Dessutom har hälsokomunikatörernas parallella insatser, som inleddes med att "ta tempen" på patienter i väntrummet, gjort stor skillnad.

Så givande att för första gången få arbeta tillsammans med hälsokommunikatörerna på ett sånt konkret sätt, säger Joakim och Linnéa, som nu ser fram emot höstenas fortsatta samarbete i Fisksätra.