Unikt arbetssätt i Bergsjön: ”Vi kan säga ärligt att vi ger personcentrerad vård”

Kön har ringlat lång utanför på morgonen. Alla släpps in, även papperslösa. Vissa kämpar med svenskan, andra med att kunna läsa.

Bergsjön i östra Göteborg är ett av de områden i Sverige som polisen bedömer som ”särskilt utsatta”. Problemen är stora med kriminella gäng och ekonomiska klyftor och en integration som gått sådär. Miljonprogramsområdet med rymdnamn på gator och torg ser kanske inte heller så upplyftande ut.

Men det finns andra berättelser om den ökända förorten. Krafter som kämpar för gemenskap och jämlikhet. Där kvalar vårdcentralen mitt i centrum in – med sina unika arbetssätt. Här möts ingen av en automatisk telefonröst.

Tolkar i flera språk varje dag

Morgnarna är hektiska. Varje dag köar upp emot hundra patienter vid öppning. Rutinerade receptionister hjälper dem till rätta. I väntrummet med all grönska jobbar också tolkar.

– Vi välkomnar alla utifrån patienternas upplevelse och behov. Vi har inget klassiskt triage (en sortering och prioritering av patienter). Som sjuksköterska är det skönt att veta att alla får hjälp, ingen motas bort. Vi har läkartid till alla. På andra vårdcentraler får många sjuksköterskor ägna sig åt att berätta att tiderna är slut, säger sjuksköterskan Kawser Hashi.

Hon förtydligar att patienter med bröstsmärta och svårigheter att andas självklart får gå före.

Cheferna på Nötkärnan Bergsjöns vårdcentral har sedan starten för 15 år sen märkt att ”öppna-dörren-strategin”- passar patienterna och personalen bäst. Bokade tider fungerade inte något vidare. För ett år sedan skrotade de telefonsvararen helt, friskt vågat och hälften vunnet.

– Det blir för krångligt här. Vi gör heller ingen skillnad på någon. Genom åren har vi haft många asylsökande och papperslösa patienter, säger Helena Brattgård Spaak.

Läs hela reportaget på vårdfokus.se

 

Publicerad 2025-01-31