Ny telefonlinje om corona för personer med migrationsbakgrund

Hit kan man ringa för att få svar på allmänna frågor om covid-19 på sitt eget språk. Linjen är öppen varje vardag mellan kl. 09.00-12.00 och 13.00-15.00.

Telefonlinjen bemannas av Transkulturellt Centrums hälsokommunikatörer som svarar på allmänna frågor om covid-19. De talar arabiska, somaliska, persiska/dahri, tigrinja/amarinja och ryska.

Linjen nås på 08-123 680 00 och den som ringer möts av en kort introduktion på engelska, följt av en längre på arabiska. Därefter väljer man önskat språk via knappval.

När telefonlinjen är stängd meddelas öppettiderna på engelska och arabiska, med hänvisning till 1177 och 112.

Allmänna frågor - inte sjukvårdsupplysning

Telefonlinjen fungerar inte som sjukvårdsupplysning och det går inte att få hjälp med enskilda patientärenden, då ska man vända sig till 1177. Det här är en tjänst som ger svar på frågor av allmän karaktär - nog så viktigt för minska smittspridning:

  • Vad är corona?
  • Hur smittar det?
  • Hur skyddar man sig?
  • Varför rekommenderas man att jobba hemifrån om det är möjligt?
  • Hur förhindrar man smitta?
  • Varför ska man inte besöka sin mormor?
  • Finns det mediciner mot corona?
  • Var finns det information på olika språk?

Om hälsokommunikatörerna

De har tio års erfarenhet av hälsokommunikation till nyanlända, där de informerar dem om hälsa och levnadsvanor på deras eget språk eller lätt svenska. De har själva migrationsbakgrund och utbildning i hälso- och sjukvård eller folkhälsovetenskap.

Mer om hälsokommunikatörerna

Syftet med telefontjänsten är att komplettera och avlasta 1177 Vårdguiden och nå den viktiga målgruppen migranter. Tjänsten är framtagen tillsammans med SLSO:s telefonsupport och ansvarig handläggare på hälso- och sjukvårdförvaltningen.