Ny rapport: Segregation och likvärdighet i förskolan
En förskola av hög kvalitet är positiv för barns utveckling, inte minst för barn med mindre gynnsamma förutsättningar. I dag, när mer än 90 procent av alla 2–5-åringar är inskrivna i förskolan, gör Skolverket för första gången en analys av segregationen och likvärdigheten i förskolan.
Rapporten visar en uttalad segregation utifrån barns socioekonomiska bakgrund och migrationsbakgrund mellan förskolor. Samtidigt förekommer ingen större kompensatorisk resursfördelning till förskolan. Det finns en viss kompensatorisk resursfördelning när det gäller personaltätheten, men andelen personal med förskollärarexamen är något lägre på dessa förskolor.
Det finns också en samvariation mellan förskolans sammansättning av barn, och barnets senare resultat på nationella proven i årskurs 3 och 6. När barn med lika bakgrund jämförs, har de som gått på en förskola med mindre gynnsam socioekonomisk sammansättning i genomsnitt lite lägre resultat på dessa prov. Det gäller framför allt för de barn som själva har en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund.
Läs mer och ladda ner rapporten (skolverket.se).
Publicerad 2025-02-07
Senaste nyheterna
- Nytt stödmaterial för att prata om rasism
- Vi söker en ny chef
- Rapport: Papperslösa blir utan viktiga mediciner
- Normen utmanades av en grupp pappor – då försvann könsstympningen
- Unikt arbetssätt i Bergsjön: ”Vi kan säga ärligt att vi ger personcentrerad vård”
- Glapp mellan medvetna och omedvetna attityder mot minoriteter
- Webbinarium: Motverka att ensamkommande försvinner – ny nationell vägledning
- Utlandsadopterade möter okunskap i vården
- Vi söker en handläggare med erfarenhet av systemförvaltning
- Ny SCB-analys: Utrikes och inrikes föddas syn på kommunen och samhället