- Utbildningar och föreläsningar
- Befintlig sida: Lunchföreläsning: Hälsokommunikation – t...
Lunchföreläsning: Hälsokommunikation – till nytta för både deltagare och vårdgivare
Sedan 2010 har våra hälsokommunikatörer guidat många människor i hälsosamma levnadsvanor – målet är en jämlik hälsa för länets alla invånare. Men vad tycker deltagarna, vad får de med sig och hur gynnar det vårdpersonalen?
Vi samarbetar med vården (och även andra aktörer i kommun och civilsamhälle) som samlar sina patienter till gruppträffar. Här visar hälsokommunikatörerna hur man hittar rätt i svensk hälso-, sjuk- och tandvård och tar hand om sin egen såväl som familjens hälsa på bästa sätt. Träffarna hålls oftast på lätt svenska, men även på 15 andra språk inklusive svenska.
Gruppdeltagare med stärkta färdigheter i en mer hälsosam vardag, liksom ökad kunskap i egenvård, att navigera i vården och att följa medicinska ordinationer förenklar vårdgivares arbete. Deltagare med stärkt motivation att sluta röka, vaccinera sig och som förstår patienträttigheternas innebörd underlättar också för vårdgivare. Likaså deltagare som lärt sig mer om psykisk ohälsa, migrationens inverkan på hälsan, föräldraskap, barns rättigheter, munhälsa, våld i nära relationer, ungas hälsa, kvinnohälsa och mycket annat.
Varmt välkommen att höra mer om hälsokommunikation som skapar förutsättningar för bättre hälsa hos deltagarna och ett mer effektivt arbete för vårdgivare.
Föreläsare
Larios Malki, hälsokommunikatör och samordnare av hälsokommunikationen, tillsammans med Susana Lamartine, chef för enheten hälsokommunikation.
Det här kan du förvänta dig
Få inblick i hälsokommunikatörernas:
- arbete och dess resultat.
- erfarenheter och lärdomar från människor i socioekonomiskt utsatta områden.
- återkoppling från deltagarna: förväntningar på vården, svårigheter i mötet med vården och vad de behöver från vårdpersonalen.
Sista anmälningsdag: Ingen, men du behöver anmäla dig för utskick av Teamslänk
Kostnad: Kostnadsfritt
Läs mer här